Conflictvrij ontwerp
Het Vlaams Gewest legde het kruispunt conflictvrij aan om de verkeerssituatie veiliger te maken. Zo werden bepaalde afslagbewegingen verboden voor gemotoriseerd verkeer, zodat fietsers en voetgangers nooit in confrontatie kunnen komen met een indraaiend voertuig. Om de situatie veilig te houden, moeten alle weggebruikers zich wel aan de regels houden. Er werd echter ondervonden dat bestuurders niet altijd de verplichte rijrichtingen volgen.
Sensibiliseringsacties
In samenwerking met het AWV werden al heel wat sensibiliseringsmaatregelen genomen. Zo wou het lokaal bestuur zowel fietsers als bestuurders bewust maken van de verkeerssituatie en aanzetten tot veilig rijgedrag. Van april tot oktober werd meermaals geflyerd met aangepaste flyers voor fietsers en automobilisten. Bovendien stond er een halfjaar lang extra signalisatie die de verboden rijrichtingen aangaf, en gele sensibilisatieborden die duidden wat wel en niet mag.
Verplaatste fietsoversteek
In de Aartrijkestraat staken fietsers vaak in het wilde weg de baan over. Dat zorgde voor gevaarlijke situaties en leidde ertoe dat veel fietsers het enkelrichting fietspad aan de kant van de even nummers in de foute richting gebruikten. Eind september verplaatste het lokaal bestuur de fietsoversteek in de Aartrijkestraat naar een betere locatie. Daarnaast werd een snelheidsremmende maatregel ingevoerd, namelijk een versmalling van de rijweg. Zo krijgen de fietsers rugdekking en is het heel duidelijk waar ze mogen oversteken. Als fietser de Aartrijkestraat op een andere locatie dwarsen is niet toegestaan, doorrijden tot aan de Industrielaan en die daar dwarsen wel.
Handhaving in het najaar
Na heel wat sensibilisering en maatregelen, lijken nog niet alle bestuurders de juiste regels toe te passen. In het najaar start een handhavingsperiode op. Daarin zal de politiezone Kouter systematisch te werk gaan en optreden tegen bestuurders die de wet niet volgen.