Verloop
Het studiebureau controleerde de tellingen en snelheidsmetingen om de bezorgdheden te bekijken. Uit deze metingen kwam naar boven dat vooral op snelheidsremmende maatregelen ingezet moet worden. De verkeersintensiteit in de straat is aanvaardbaar voor een woonstraat.
Het lokaal bestuur besprak de metingen en voorstellen in het mobiteam, een team van interne en externe deskundigen. Het mobiteam schoof verschillende oplossingen naar voren, die eind januari door het schepencollege werden besproken en gevalideerd.
Terugkommoment
Op 25 februari vond een afsluitend infomoment plaats. Alle bewoners uit de straten Ernest Claeslaan, Donaustraat en Groenhovestraat werden uitgenodigd. Op dit infomoment deelden we mee welke maatregelen we op korte termijn zullen nemen om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Toekomstige maatregelen
Op korte termijn plannen we heel wat maatregelen, voornamelijk om de snelheid af te remmen en de verkeersveiligheid voor fietsers te verbeteren. Voor verschillende maatregelen werken we met testopstellingen, die in de eerstvolgende maanden geëvalueerd worden.
Maatregelen op korte termijn
- De kruispunten worden beter geaccentueerd door wegmarkeringen "voorrang van rechts" aan te brengen op de verschillende zijtakken.
- Er wordt een zebrapad voorzien ter hoogte van de trage weg die zich bevindt naast Ernest Claeslaan nummer 1. Deze maatregel heeft een licht snelheidsremmend effect en accentueert de trage weg.
- De fietsers worden richting de Keibergstraat - Sint-Jozefstraat gestuurd om het drukke kruispunt Brildam met Hugo Verriestlaan te vermijden. De route Keibergstraat Sint-Jozefstraat werd ingericht als fietszone en is dus een veiligere route. Ter hoogte van de aansluiting van de Schildersweg op de Ernest Claeslaan wordt een wegversmalling voorzien om deze route te accentueren. Op korte termijn voeren we een testopstelling uit op deze locatie.
- De snelheid wordt vooral overschreden in het wegsegment tussen Rijnstraat en Moezelstraat. Daarom komt ook hier een wegversmalling als testopstelling om de snelheid van automobilisten af te remmen. Fietsers zullen naast de wegversmalling kunnen rijden.
Overige maatregelen
Op langere termijn wil het bestuur ook werken aan uitwijkstroken in de Groenhovestraat en het kruispuntvlak van Ernest Claeslaan met Maasstraat en Breughellaan versmallen en ontharden.
Aan de hand van snelheidssoftware zal het lokaal bestuur de 2 testopstellingen rond de wegversmallingen evalueren. Indien deze versmallingen een impact hebben op de gemeten snelheden, kan de testopstelling omgevormd worden tot een definitieve oplossing.
Hieronder vind je het conclusieverslag van het studiebureau over de participatiemomenten en de presentatie van het afsluitend infomoment terug.