Met een Belgische identiteitskaart (eID) toon je aan dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België. In het buitenland kan je je nationaliteit en identiteit bewijzen.
In de eID zit een microchip waarmee je:
- je identiteit online kan bevestigen
- documenten elektronisch kan ondertekenen.
In de nieuwe versie van de eID, die sinds 14 januari 2020 wordt uitgereikt, worden ook de vingerafdrukken opgenomen. Dit om identiteitsfraude tegen te gaan.
Vanaf 15 jaar bent je verplicht om je identiteitskaart altijd bij te hebben.
Voorwaarden
Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, krijgen pas een eID op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.
Pasfoto
Neem een pasfoto mee naar je afspraak. Je kan geen foto laten nemen in het stadskantoor.
- maximaal 6 maanden oud
- volgens de normen van de International Civil Aviation Organization.
- gezicht goed zichtbaar
- recht in de lens kijken
- neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).
Geldigheidsduur
Een eID is 10 jaar geldig, uitgezonderd:
- jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig.
- personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.
Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van de kaart.
Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om je identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het kan altijd dat jouw oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je 3 weken voor de vervaldatum van jouw eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf een nieuwe eID aan.
Procedure
Aanvragen (met oproepingskaart of op eigen initiatief)
- Vanaf 12 jaar krijg je automatisch een oproepingskaart om jouw eID aan te vragen bij de dienst Burgerzaken.
Ook als de geldigheidsperiode van de eID verloopt, krijg je automatisch een oproepingskaart om een nieuwe eID aan te vragen. - In een aantal gevallen kan je ook op eigen initiatief een eID aanvragen:
- als je eID verloren, gestolen of beschadigd is
- als je pasfoto niet meer gelijkend is
- als je van naam of geslacht verandert
- bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
- als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal.
- Maak een afspraak bij de dienst Burgerzaken en ga naar het Stadskantoor met je oproepingskaart, huidige identiteitskaart en een pasfoto.
Is je eID gestolen? Meld de diefstal eerst bij de politie van de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden (of bij de lokale politie van je stad) én daarna bij jouw stad.
Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerd paspoort of eID is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag je het niet meer gebruiken.
Afhalen
- Na 2 tot 3 weken krijg je per brief bericht dat je eID klaar ligt.
Om de elektronische handtekening te kunnen gebruiken, staan in die brief ook een pincode en een pukcode.- Neem de brief met de codes mee naar het gemeentehuis als je de eID afhaalt.
- Je kan je pincode nog wijzigen bij de afhaling als je dat wil. (minimum 4, maximum 12 cijfers). Je hebt de pincode nodig elke keer dat je je eID wilt gebruiken.
- Je hebt de pukcode nodig om je pincode de eerste keer in te stellen of, als je de pincode niet meer kent, wilt wijzigen of deblokkeren.
In dringende gevallen kan je een spoedprocedure aanvragen met levering 1 dag later. Daarvoor betaal je een hogere kostprijs.
Belgen in het buitenland
Belgen ouder dan 12 jaar die in het buitenland wonen, kunnen een eID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer.
Sinds 21 juni 2021 kunnen ook de Belgische gemeenten aanvragen van eID behandelen voor Belgen ingeschreven in een consulair bevolkingsregister. Enkel de spoedprocedure is mogelijk. De kaart en codes worden afgeleverd bij de gemeente (de codes worden niet apart naar het thuisadres verzonden). Maak eerst een afspraak met:
- als je in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest: de laatste gemeente (van inschrijving) in België
- als je nooit in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest, maar wel in België bent geboren: de Belgische gemeente van geboorte
- in alle andere gevallen: een Belgische gemeente naar keuze.
Bedrag
Gewone procedure: 24,70 euro
Dringende procedure: 125,20 euro
Zeer dringende procedure (afhaling Brussel) : 163,20 euro
Uitzonderingen
Als je door gezondheidsproblemen niet meer zelf naar de dienst Burgerzaken kan gaan, kan je een alternatieve aanvraagprocedure vragen. Neem daarvoor contact op met de dienst Burgerzaken.
Wat meebrengen
Bij de aanvraag van jouw eID:
- je oproepingskaart
- een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's, vermeld op de oproepingskaart
- je huidige identiteitskaart of (in geval van verlies of diefstal) het vervangingsattest.
Bij het afhalen van jouw eID:
- je oude identiteitskaart
- de brief die je thuis kreeg met de vraag je identiteitskaart af te halen en waarop je pin- en pukcode vermeld staan.